Ademhalings- en ontspanningstherapie

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen

Ademtherapie is het helpen herstellen van een natuurlijke en ontspannen adembeweging. Ademen gaat gelukkig vanzelf, maar helaas niet altijd vanzelf goed. Ademstoornissen kunnen tal van vervelende en soms vage klachten geven zoals duizeligheid, vlekken voor de ogen, tintelingen in de armen en rondom de mond of kuchen. Maar ze kunnen ook angst- en paniekreacties oproepen waardoor je in een vicieuze cirkel belandt.

Werkwijze

De oefeningen kunnen zowel in lig, zit en stand worden uitgevoerd, en zijn ook praktisch toepasbaar in je dagelijks leven. Soms kan het nodig zijn om wat manuele ondersteuning te geven, rustpauzes te nemen, de kaken los te laten of de aandacht te verleggen. Je adem volgt je emoties, denk maar aan zuchten bij opluchting of snikken wanneer je huilt. Daarom wordt ademtherapie vaak gecombineerd met ontspanningsoefeningen. Dit kan bijvoorbeeld door aan- en ontspannen van je lichaam, visualisaties, de bodyscan enzovoorts.

Effect

Je leert steeds beter te onderscheiden of de ademstoornis veroorzaakt wordt door fysieke of mentale spanning. Door kleine veranderingen in je houding en ademhaling leer je invloed uit te oefenen op je klachten. Dit zorgt ervoor dat je niet meer zo snel in de angst en paniek komt, omdat je meer controle hebt over jezelf. Je krijgt meer vertrouwen in je lichaam, ervaart meer lucht en energie.

footer-triggerpoint

Triggerpoint therapie

Lees meer

footer-trauma

Trauma opstellingen

Lees meer

footer-minfulness

Mindfulness

Lees meer

footer-narcisme

Narcisme

Lees meer

Activiteit en rust zijn twee vitale aspecten van het leven. Balans vinden tussen die twee is een kunst op zich.
Weten wanneer te rusten en wanneer actief te zijn, en in welke mate, is wijsheid.
Het ene in het andere kunnen vinden, activiteit in rust en rust in activiteit, is ultieme vrijheid.

Sri Sri Ravi Shankar