Mindfulness

Voor wie?

Letterlijk vertaald betekent mindfulness ‘opmerkzaamheid’. Mindfulness is aandacht schenken op een open en niet-oordelende manier, met de daarbij behorende houding van nieuwsgierigheid, zorgzaamheid en acceptatie. Mindfulness wil niet de situatie zelf veranderen, maar je manier van observeren en zo je automatische reactie op je ervaringen. Een training in mindfulness heeft o.a. positieve effecten bij mensen met chronische pijn, hartklachten, maag- en darmproblemen, angststoornissen, depressies en slaapproblemen, die lange tijd aanhouden. Bij mensen zonder klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven ook aanzienlijk.

Werkwijze

Tijdens de 8 wekelijkse bijeenkomsten doe je oefeningen in feldenkrais, yoga en meditatie en leer je je te concentreren op je ademhaling. Een groepsles duurt ruim 2 uur en vraagt daarnaast de discipline om 45 minuten per dag zelf te oefenen. Het doel hiervan is om een blijvende leefstijl verandering teweeg te brengen. De kosten bedragen 200 euro p.p. voor 8 lessen incl. onbeperkt toegang tot de website www.demindfulfysiotherapeut.nl met informatie, testen en MP3’s met meditaties die je dagelijks begeleiden en een cursusmap.

Effect

Door het beoefenen van mindfulness houd je bijvoorbeeld minder ruimte over voor piekeren. Stressvolle gedachten malen anders maar door, zonder dat dit tot een oplossing leidt. Tegelijkertijd worden je ervaringen een stuk levendiger en intenser. Wie aandachtig leeft, heeft meer oog voor het kleine geluk. Een ander positief effect is dat je meer bewust wordt van wat zich in je lichaam en hoofd afspeelt. Veel mensen kunnen daardoor beter omgaan met hun lichamelijke en emotionele pijn.

Praktisch

Wanneer er minimaal 6 geïnteresseerden zijn wordt in onderling overleg de data en de locatie bepaald. In een groep kun je veel van de anderen leren en steun van elkaar ervaren. Wanneer je je hier niet prettig bij voelt is het ook mogelijk om individuele begeleiding te krijgen. Trek makkelijk zittende kleding aan zodat je je vrij kan bewegen, bij voorkeur in laagjes i.v.m de afwisseling van actieve en passieve oefeningen. Neem je eigen dekentje, kussentje en yogamatje mee, warme sokken en een flesje water, je cursusmap en pen en papier.

footer-triggerpoint

Triggerpoint therapie

Lees meer

footer-trauma

Trauma opstellingen

Lees meer

footer-minfulness

Mindfulness

Lees meer

footer-narcisme

Narcisme

Lees meer

De grootste openbaring, is de stilte...

Lao Tse