ACT (Acceptance and commitment therapie)

ACT maakt deel uit van een groep relatief nieuwe psychologische benaderingen gebaseerd op mindfulness en acceptatie. Volgens ACT heeft het vechten tegen chronische pijn juist allerlei negatieve effecten. Een beter uitgangspunt kan zijn; De chronische pijn en beperkingen op de een of andere manier aanvaarden en tegelijkertijd goed zicht houden op eigen belangrijk levenswaarden en die toegewijd nastreven, ondanks de beperkingen die er zijn door de pijn.

Werkwijze

Tijdens ACT binnen de fysiotherapie worden 6 kernprocessen uitgewerkt;
– aanvaarding
– levenswaarden
– contact met het hier en nu
– cognitieve defusie (afstand nemen van je gedachten)
– observerende zelf
– toegewijde acties

Hiervoor maak ik gebruik van de website; actbijpijn. Om van de informatie, oefeningen en mp3’s gebruik te kunnen maken ontvangt u een inlogcode. Gedragsverandering kost tijd en vraagt om mildheid naar jezelf. Dit proces kan ondersteund worden met een zelfhulpboek.

Effect

Door pijncontrole los te laten kun je minder vermoeidheid en ongemak gaan ervaren. Veel mensen ervaren na verloop van tijd dat ze makkelijker contact kunnen maken met hun omgeving. Doordat je je meer verbonden voelt loopt een gesprek makkelijker. Ook kun je de beschikbare energie nu beter in iets constructiefs steken, gaan doen wat je echt belangrijk vindt. Je gaat op pad om je leven authentieker vorm te geven, ook al is er pijn. Dit geeft levensvoldoening!

footer-triggerpoint

Triggerpoint therapie

Lees meer

footer-trauma

Trauma opstellingen

Lees meer

footer-minfulness

Mindfulness

Lees meer

footer-narcisme

Narcisme

Lees meer